Gamification bij de GGD! Op 7 oktober vond bij het Akousticum in Ede de JGZ game plaats met 246 medewerkers verdeeld over 17 teams van de GGD Gederland-Midden.
Achtergrond gamification bij de GGD
JGZ Gelderland-Midden maakt een omslag naar meer teamkracht en tevens zelforganisatie voor de medewerkers. Er zijn binnen JGZ vier kwadranten vastgesteld, waarop alle teams hun werkzaamheden moeten afstemmen. De JGZ game gebruikt deze kwadranten voor de vier score-indicatoren (KPI’s) in de game, te weten:
- Samenwerking en werkplezier
- Doelen en teamresultaten
- Kwaliteit van zorg
- Tevredenheid van de klant
De inzet van gamification bij het verandertraject naar zelf organisatie, zoals bij de GGD, laat medewerkers op actieve en risicoloze wijze deze verandering (vooraf) zelf ervaren. Dit creëert betrokkenheid en acceptatie bij het veranderproces. Zodoende wordt dit op een natuurlijker wijze ervaren, geaccepteerd en geborgd in de organisatie.
Uitdaging JGZ Game
De teams streden binnen de game, om te laten zien hoe goed zij als zelf organiserend team zijn. In de JGZ game testten zij hun ervaring, inzicht, slagvaardigheid en kennis, waarbij de beroepsomgeving de context vormde.
De vier bovengenoemde kaders waren ook in de online game omgeving de score-indicatoren (Kritische Prestatie Indicatoren oftewel KPI’s). Elke reactie, keuze of uitwerking op de gepresenteerde uitdagingen leverden dus meer of minder punten op voor deze KPI’s.
Naast multiple choice vragen ronden de teams binnen een bepaalde tijdslimiet ook snelle kennistoetsen (vragenlijsten) af. Tevens vinden er in de JGZ game opiniepeilingen plaats over specifieke onderwerpen, waarmee GGD werknemers creatieve ideeën vanuit de organisatie delen. Dit kan gaan over onderwerpen, zoals innovatie in de communicatie of de voorkeur voor het plannen van groepsvaccinaties.
Ook zijn er open opdrachten over de oprukkende concurrentie, flexibilisering binnen de teams en de werkdruk. Hiervoor worden tussendoor teamleden weggekaapt om “jurydienst” te doen. De beoordelingen van deze open opdrachten tellen mee in de totaalscore.
Elk kwartier vond een verwerking van de antwoorden plaats. Ook wordt de ranking bijgewerkt en daarbij komt tevens online feedback op de gekozen antwoorden middels updates.
Extra (bonus)punten scoren
Verder konden de teams extra bonuspunten verdienen met twee leuke teambuilding activiteiten. Daarvoor werden 6 teamleden uitgenodigd om aan de slag te gaan met de "Helium Stick" en de doe-opdracht "Quick Touch", waarbij samenwerking, communicatie, zelfsturing en out-of-the-box denken belangrijk waren.
Leuk om te doen, af en toe zelfs hilarisch, maar zeker ook leerzaam en prachtig om te zien met hoeveel creativiteit er oplossingen werden gevonden.
Uitslag game GGD Gelderland-Midden
Na een ontzettend leuke, en leerzame dag eindigde de volgende teams in de top 5:
1 Barneveldse kippen 528 punten
2 De Elstars 509 punten
3 Ernemse meisjes 469 punten
4 Team EMM 466 punten
5 Team het gouden ei 448 punten
Meer informatie over gamification bij de GGD en in de Zorg?
Wij leveren ook graag een bijdrage aan de succesvolle inzet van gamification voor uw eigen event, zoals bij de afdeling JGZ van GGD Gelderland-Midden. Wilt u meer informatie of een afspraak maken voor een presentatie, bel dan met BitPress Educatie op +31 (0)20-7702265.